Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

اظهارنامه دعوت به تمکین

گاهی به سبب بروز اختلافی میان زوجین، زوجه منزل را ترک می کند. در این شرایط، بهترین کار از سوی زوج این است که اظهارنامه ای به زوجه بدهد و از او بخواهد که به منزل مشترک بازگردد. چنانچه زوجه به منزل مراجعت نمود که مشکلی نیست. در غیر این صورت، زوج می تواند با استناد به همان اظهارنامه، دادخواست الزام به تمکین زوجه را مطرح کند. اگر زوجه در دادگاه تمکین نیز دفاع مناسبی از خود به عمل نیاورد، محکوم می شود. در نتیجه زوجه از منظر قانونی ناشزه خواهد شد و مستحق نفقه نخواهد بود. در این مقاله دو نمونه اظهارنامه دعوت تمکین که توسط وکلا و کارشناسان موسسه ترنم عدالت نوشته شده است را بررسی می کنیم:

اظهارنامه دعوت به تمکین

تمکین به چه معنا است؟

تمکین به معنای تبعیت و اطاعت زوجه از زوج است. به موجب قانون، پس از وقوع عقد نکاح زن و شوهر تعهداتی در برابر یکدیگر دارند. یکی از وظایف زن در مقابل شوهر تمکین از اوست. وقتی صحبت از تمکین می شود، می توان آن را به دو دسته تمکین عام و تمکین خاص تقسیم نمود. تمکین عام مربوط به حضور زن در منزل مشترک که توسط زوج تهیه شده، انجام امور منزل و … است. اما تمکین خاص، به ایفای وظایف زناشویی زن در مقابل مرد اشاره دارد. در واقع، به موجب تمکین خاص، زن باید با همسر خود رابطه جنسی برقرار نماید.

تبعات عدم تمکین زوجه از همسر خود چیست؟

در فرضی که زوجه از زوج تمکین نکند و رای عدم تمکین به نفع زوج صادر شود، زوجه حق مطالبه نفقه از زوج را نخواهد داشت. چرا که ناشزه بوده و مستحق نفقه نیست. در دومین قدم، زوج می تواند برای ازدواج مجدد اقدام کند. با داشتن رای عدم تمکین زن، زوج باید دادخواست تجویز ازدواج مجدد را مطرح کند تا بتواند دوباره ازدواج نماید. 

موانع مشروع برای عدم تمکین:

گاهی اوقات، عدم تمکین زن از شوهر به دلیل موانعی است که در این راستا وجود دارد. فرض کنید زنی از منزل مشترک با زوج، خارج می شود و در خانه دیگری سکونت می کند. او علت این اقدام را وجود ضرر جسمانی و روحانی در صورت بودن با شوهر در یک منزل عنوان می کند. مثلا فرضی را در نظر بگیرید که زوج به کرات زوجه را کتک می زند. در این صورت بدون زن با شوهر در یک منزل برای زوجه دچار ضرر است. از این رو، او می تواند مسکن جداگانه ای اتخاذ کند و همچنان مستحق نفقه است. 

همچنین اگر زوج به بیماری های واگیردار همچون ایدز مبتلا باشد، زوجه می تواند از نزدیکی با او امتناع کند و در عین حال ناشزه نباشد و نفقه خود را دریافت دارد. اما در این نوشتار به مواردی می پردازیم که زن بدون علت موجه و مشروع به ایفای وظایف زوجیت نمی پردازد. بهترین کار در صورت عدم تمکین زن، این است که زوج اظهارنامه برای او ارسال کند و از او برای تمکین دعوت به عمل آورد. در صورتی که زن همچنان از تمکین خودداری نمود دادخواست دعوت به تمکین می تواند راه گشا باشد. 

برای تنظیم اظهارنامه دعوت به تمکین با وکیل امور خانواده مشورت کنید. چرا که عدم تنظیم صحیح اظهارنامه می تواند دلیلی علیه شخص اظهارکننده باشد. 

اظهارنامه دعوت به تمکین (1):

سرکار خانم ……………………..

با سلام؛

احتراما مستند به ماده 156 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مراتب ذیل را رسما به شما اعلام می دارم:

بدین وسیله به وکالت از همسرتان آقای …………………. موارد ذیل را اعلام می دارم:

نظر به اینکه به موجب سند نکاحیه مورخ …………………. شما همسر قانونی موکل می باشید و با عنایت بر این امر که منزل مشترک را بدون عذر موجه ترک نموده اید، به موجب این اظهارنامه از شما درخواست می شود ظرف مدت ده روز به منزل مشترک مراجعت نمایید و نسبت به ایفای وظایف زناشویی خود اقدام کنید. در غیر این صورت ناشزه تلقی شده و وفق ماده 1108 قانون مدنی مستحق نفقه نخواهید بود.

اظهارنامه دعوت به تمکین (2):

مخاطب محترم سر کار خانم …………………..

با سلام؛

این اظهارنامه مطابق ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی به شما ابلاغ می شود:

احتراما به استحضار می رساند:

جنابعالی به موجب سند نکاح شماره ………………… مورخ …………………….. در دفترخانه شماره ……………………. به عقد نکاح دائم بنده درآمدید. متاسفانه در مورخه ………………………. متعاقب اختلاف خانوادگی پیش آمده منزل را ترک نمودید و به رغم تماس های مکرر بنده حاضر به مراجعت به منزل نشدید. از آنجایی که مطلعید اختلافات خانوادگی صرفا با تدبیر و گذشت زوجین حل و فصل می گردد. لذا قهر و کشمکش جز افزودن به تنش و کدورت حاصلی به بار نمی آورد. از این رو، به موجب این اظهارنامه از شما می خواهم که ظرف مدت یک هفته به منزل مشترک جهت تداوم زندگی زناشویی اقدام نمایید. در غیر این صورت، ناشزه تلقی شده و مستحق نفقه نخواهید بود.

دادخواست الزام به تمکین:

در صورتی که زوجه با ارسال اظهارنامه دعوت به تمکین به منزل مشترک مراجعت ننمود، زوج می تواند دادخواست الزام به تمکین را اقامه کند. در صورت محکومتی زوجه در دعوای الزام به تمکین، زوج می تواند برای ازدواج مجدد اقدام کند و زوجه نیز مستحق نفقه نیست.

اظهارنامه دعوت به تمکین

نکته برای اظهارنامه دعوت به تمکین:

در صورتی که مرد، همسر خود را از خانه بیرون کند، زوجه باید با پلیس تماس گرفته و مراتب را صورت جلسه کند تا در دعوای الزام به تمکین از جانب زوج، محکوم نگردد. چه اینکه در پرونده های بسیاری زوج اقدام به بیرون کردن زوجه از منزل می کند و در مقابل دعوای الزام به تمکین را عیله او اقامه می کند. از این رو، در این شرایط داشتن صورت جلسه پلیس بسیار مهم است. همچنین، در فرضی که زوج اقدام به تهیه منزل مستقل نکرده است نمی تواند توقع تمکین از زوجه را داشته باشد. چون مقدمه تمکین عام و خاص از سوی زوجه، داشتن منزل مستقل است. در نهایت اگر زوجه از حق حبس خود برای دریافت مهریه استفاده کند، زوجه همچنان باید نفقه او را بپرازد. 

قبل از انجام هر امر حقوقی حتما با وکیل متخصص در آن زمینه مشورت کنید. گروه وکلای موسسه ترنم عدالت با سالها سابقه در امور خانوادگی، کیفری، ثبتی، ملکی، امور حسبی، ارث و … شما را در رسیدن به حقوقتان یاری و مساعدت می نمایند. با ما تماس بگیرید. 

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید.

 

اظهارنامه دعوت به تمکین

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا