Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

اصلاح قانون مهریه

اخیرا قانونی (طرح و یا مصوبه) در کمیسیون قضایی مجلس تصویب شده است. این قانون،بر این مبنا استوار است که مردان دیگر برای عدم پرداخت مهریه به زندان نمی روند. در مقابل زنان نیز لازم نیست برای به اجرا گذاشتن مهریه خود مراحل سخت و طولانی دادرسی را طی کنند. آیا به نظر شما بر این قانون اثری مترتب است؟ آیا این امر که مردان برای ادای مهریه بانوان راهی زندان نمی شوند به سود آنها نخواهد بود؟ در مقاله زیر به بررسی اصلاح قانون مهریه و تبعات آن می پردازیم.

مصوبه جدید کمیسیون قضایی:

با مصوبه جدید کمیسیون قضایی مردان برای پرداخت مهریه حبس نمی شوند. در مقابل بانوان نیز برای اجرا گذاشتن مهریه خود مجبور به طی مراحل دادرسی نیستند.

ابوالفضل ترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی چنین گفت:

طرح اصلاح قانون مهریه در کمیسیون قضایی مجلس تصویب و جمع بندی شد و در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس قرار دارد.

ابوالفضل ترابی با بیان اینکه طرح اصلاح قانون مهریه سی و ششمین دستور کتر صحن مجلس است، افزود:

ما بنا داریم تا با جمع آوری امضا از نمایندگان درخواست رسیدگی خارج از دستور به این طرح را مطرح کنیم و به هیئت رئیسه تقدیم نماییم تا این طرح خارج از نوبت در صحن مجلس مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.

هدف از این طرح برای اصلاح قانون مهریه چیست؟

نماینده مردم نجف آیاد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:

“هدف از طرح اصلاح قانون مهریه حبس زدایی و قضا زدایی است. به این معنا که مردان به دلیل به اجرا گذاشتن مهریه توسط زنان و در نتیجه عدم توانایی مردان برای پرداخت مهریه راهی زندان نمی شوند. در مقابل نیز بانوان برای به اجرا گذاشتن مهریه نیازی به طی مراحل دادرسی ندارند”.

پس:

به موجب این مصوبه اگر خانمی پس از وقوع عقد نکاح بخواهد مهریه خود را مطالبه کند و آن را اجرا گذارد می تواند با مراجعه به بخش اجرائیات دادگاه خانواده مهریه خود را مطالبه نماید. در مقابل اگر مرد واقعا معسر باشد و توانایی برای پرداخت مهریه را نداشته باشد حبس نخواهد بود. بنابراین، مردان می توانند با ارائه دادخواست اعسار از حبس رهایی پیدا کنند. چه اینکه قبلا بسیاری از مردان تا زمان اثبات اعسار خود در حبس می ماندند. اما در فرض تصویب این قانون مردان می توانند پس از مطالبه مهریه توسط زوجه دادخواست اعسار خود را مطرح نمایند.

مسئله کراهت زن از مرد در قانون اصلاح مهریه:

از آنجایی که در مراجع قضایی خانواده شاهد این امر بودیم که زوجه به دلیل کراهت شدید از زوج تمایلی برای ادامه زندگی با او را نداشته است. اما متاسفانه مراجع قضایی کراهت زوجه از روج را از مصادیق عسر و حرج در نظر نگرفتند و حکم به طلاق را صادر نمی کردند. اما در این طرح مقننین چنین وضع کرده اند که اگر زن حداقل یک سال متوالی و یا هجده ماه متناوب جدا از همسر خود زندگی کند و تمامی مهریه خود را نیز بذل کند کراهت زوجه از روج برا دادگاه مسجل و محرز می شود و حکم به طلاق صادر خواهد شد.

نظر شما در خصوص این قانون چیست؟ آیا شما با تصویب آن موافقید؟ نظر خود را برای ما بنویسید. 

موسسه حقوقی ترنم عدالت با داشتن کادر ویژه ای از وکلا و کارشناسان حقوقی در حوزه خانوادگی شما را تا زمان رسیدن به حقوقتان یاری و مساعدت می نماید و با ما تماس بگیرید. 

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره و تماس با ما مراجعه کنید. 

اصلاح قانون مهریه

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا