Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

اشخاص ممنوع المعامله

برخی از اشخاص از انجام دادن معامله ممنوع هستند. به این معنا که ویژگی هایی در فرد وجود دارد که او را از انجام دادن معامله ممنوع می کند. اما افراد ممنوع المعامله چه کسانی هستند؟ در این مقاله به احصای اشخاص ممنوع المعامله می پردازیم.

اشخاص ممنوع المعامله چه کسانی هستند؟

به موجب قانون افراد زیر ممنوع از معامله هستند:

1- محجورین که شامل صغیر، غیر رشید و مجنون است. اشخاص ممنوع المعاله

2- تجار ورشکسته.

3- محکومین دادگاه ها.

محجورین چه کسانی هستند؟

محجورین شامل صغار، غیر رشید و مجانین است. محجور در اصطلاح حقوقی به اشخاصی می گویند که از تصرف در اعمال حقوقی خود محروم هستند. به عبارت دیگر، حجر عبارت است از منع شخصی به حکم قانون از اینکه بتواند امور خود را به طور مستقل و بدون دخالت دیگری اداره کند و شخصا اعمال حقوقی انجام دهد و فاقد اهلیت استیفاء باشد. اشخاص ممنوع المعامله

1- مجنون:

مجنون کسی است که قوه عقل و درک نداشته و به اختلال قوای دماغی مبتلا بوده و مختل المشاعر است.

2- صغار:

در اصطلاح فقه و حقوق اسلامی به کسی اطلاق می گردد که به سن بلوغ شرعی نرسیده باشد. این سن بلوغ برای پسران 15 سال و برای دختران 9 ساله تمام می باشد.

اما به موجب قانون مدنی به اشخاص زیر 18 سال صغیر گفته می شود. البته باید میان دو نوع صغیر غیر ممیز و صغیر ممیز قائل به تفکیک شد. صغیر غیر ممیز به کودکان زیر 7 سال گفته می شود که توانایی تشخیص حسن و قبح امور را ندارند. اما صغیر ممیز به کودکان بالای 7 سال می گویند که می توانند تملاک بلاعوض مانند هبه و صلح غیر معوض انجام دهند.

تجار ورشکسته شامل به چه افرادی اطلاق می شود؟

به موجب قانون تجارت ورشکستگی شامل سه نوع ورشکستگی عادی، ورشکستگی به تقصیر و ورشکستگی به تقلب است.

قانون تجارت در مورد ورشکستگی عادی تجار چنین مقرر می کند:

ورشکستگی تاجر یا شرکت تجارتی در نتیجه توقف از تادیه وجوهی که بر عهده او است حاصل می‌شود. ‌حکم ورشکستگی تاجری را که حین‌الفوت در حال توقیف بوده تا یک سال بعد از مرگ او نیز می‌توان صادر نمود.

تاجر باید در ظرف سه روز از تاریخ وقفه که در تادیه قروض یا سایر تعهدات نقدی او حاصل شده است توقف خود را به دفتر محکمه‌بدایت محل اقامت خود اظهار نموده صورت‌حساب دارایی و کلیه دفاتر تجارتی خود را به دفتر محکمه مزبوره تسلیم نماید.

موارد ورشکستگی به تقصیر شامل موارد زیر است: اشخاص ممنوع المعامله

چنانچه اثبات گردد که مخارج شخصی یا خانه تاجر در ایام عادی به نسبت درآمد او بیشتر است، یا درصورتی که تاجر معاملاتی کرده که براساس عرف موهوم یا غیرمتعارف باشد، چنانچه پس از تاریخ توقف یکی از طلبکاران را ترجیح داده و در نهایت اگر به قصد تاخیر در ورشکستگی خریدی بالاتر یا فروشی پایین تر از مظنه روز نماید ورشکسته به تقصیر می‌باشد.

و در نهایت ورشکستگی به تقلب شامل موارد زیر است:

ورشکسته به تقلب حالت تاجری است که دفاتر خود را مفقود نموده یا قسمتی از دارایی های خود را مخفی کرده و یا به طریق مواضعه و معاملات صوری از بین برده و هم چنین هر تاجر ورشکسته که خود را به وسیله اسناد یا صورت دارایی و قروض بطور تقلب مدیون قلمداد کند ورشکسته به تقلب است.

این افراد به موجب قانون ممنوع المعامله هستند و مدیر تصفیه یا اداره تصفیه رتق و فتق امور آنها را بر عهده دارد.

آیا محکومین دادگاه در زمره افراد ممنوع المعامله هستند؟

محکومین دادگاه کسانی هستند که به موجب مرجع قضایی به سبب ارتکاب جرایم و یا بدهی یا ممنوعیت های قانونی دیگر به طور کلی ممنوع المعامله و در برخی از موارد اموال آنها توقیف می شود. تا زمانی که از محکومین دادگاه رفع ممنوعیت نشود حق انجام معامله در رابطه با املاک و دیگر دارایی شان به خصوص در دفاتر اسناد رسمی نخواهند داشت.

سوال اینجاست:
چگونه می توان از ممنوع المعامله بودن کسی اطلاع پیدا کرد؟

از طریق دفاتر ثبت اسناد کشور و معاونت قضایی دادستانی کل کشور و ادارات ثبت اسناد و املاک می توان جهت استعلام از وضعیت ممنوع المعامله بودن افراد اطلاع پیدا کرد.

بنابراین، پیشنهاد می شود قبل از انجام هر گونه معامله به منظور جلوگیری از بروز مشکلات بعدی نسبت به این موضوع کسب اطلاع نمایید.

نتیجه گیری مقاله

افراد ممنوع المعامله را می توان در یک تقسیم بندی کلی به محجورین، تجار ورشکسته و محکومین دادگاه طبقه بندی نمود. محجورین شامل صغار، مجانین (اعم از مجانین ادواری و مجانین دایمی)، و سفها هستند. همچنین تجار ورشکسته شامل سه نوع ورشکستگی عادی، ورشکستگی به تقصیر و ورشکستگی به تقلب هستند. محکومین دادگاه نیز تا زمانی که از آن رفع ممنوعیت نشده نمی توانند معامله ای انجام دهند.  تجربه وکلای موسسه ترنم عدالت نشان می دهد بهتر است قبل از انجام معامله از طریق دفاتر ثبت اسناد کشور و معاونت قضایی دادستانی کل کشور و ادارات ثبت اسناد و املاک نسبت به ممنوع المعاله بودن یا نبودن افراد کسب اطلاع نمایید.

برای دریافت وقت مشاوره حصوری و یا تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

اشخاص ممنوع المعامله

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا