Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

آیا خالکوبی جرم است

خالکوبی یا تتو به عنوان یک مد رایج در جامعه ایران شناخته شده است. بسیاری از جوانان علاقه زیادی به خالکوبی یا تتو دارند. اما سوال اینجاست که آیا خالکوبی جرم است؟ به عبارت بهتر، آیا قانون گذار خالوبی را جرم انگاری کرده است؟ بسیاری در جامعه بر این باورند که داشتن خالکوبی روی اعضا و جوارح بدن جرم است. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد خالکوبی و جرم بودن یا نبودن آن مطالب را بیان کنیم.

آیا خالکوبی جرم است؟

هیچ منع قانونی وجود ندارد و برخوردهایی که با پدیده خالکوبی انجام می شود کاملا سلیقه ای است. هر چند، برخی منابع بر این نظرند که خالکوبی جرم است. اما بر اساس اصل قانونی بودن جرم و مجازات باید گفت که خالکوبی جرم نیست.

فراموش نکنید که در فرهنگ و عرف غالب مردم ایران خالکوبی امری متداول نیست. اما به واسطه این امر که در قانون برای آن مجازاتی تعیین نشده نمی توان آن را جرم به حساب آورد. آیا خالکوبی جرم است

آیا هر نوع تصویری را می توان خالکوبی کرد؟ حکم خالکوبی یا تتوی تصاویر مستهن چیست؟

اگر فردی تصاویری خلاف عرف و یا تصاویر مستهجن را روی اعضا و جوارح خود خالکوبی کند ممکن است از این باب، که عمل او عفت عمومی را جریحه دار کرده تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد. آیا خالکوبی جرم است

ماده 638 قانون مجازات اسلامی چنین مقرر می کند:

هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴)‌ ضربه شلاق محکوم میگردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

آیا ممکن است به دلیل خالکوبی در استخدام ادارات دولتی با مشکل مواجه شویم؟

همانطور که کفتیم، خالکوبی در جامعه ایران، امری معقول و متعارف نیست. از این رو، ممکن است در استخدام در ادارات دولتی از باب دارا نبودن شرایط عمومی کمی فرد با مشکل مواجه شود. به ویژه اگر تصویر خالکوبی در جایی حک شده باشد که کاملا نمایان باشد (مثل صورت، روی دست و …).

نظر مراجع در مورد خالکوبی یا تتو چیست؟

اکثر مراجع و فقهای مشهور معتقدند که چنانچه خالکوبی موجب ضرر جسمی برای شخص نباشد و سلامت وی را تهدید نکند و البته حاوی تصاویر مستهجن نباشد، حرام نبوده و منع شرعی ندارد. آیا خالکوبی جرم است

آیا تتو و خالکوبی از نظر بهداشتی صحیح است؟

وزارت بهداشت برای کسانی که اقدام به خالکوبی و تتو و پیرسینگ می کنند، محدودیت های خاصی وضع و انجام آن در آرایشگاه ها و دیگر اماکن در صورتی که زیر نظر پزشک نباشد، ممنوع است.

نتیجه گیری مقاله آیا خالکوبی جرم است

تتو و خالکوبی جرم نیست. در قانون مجازات اسلامی عنوان مجرمانه ای برای تتو و خالکوبی کردن وجود ندارد. هر چند عرف جامعه ایران چنین عملی را نمی پسندد. به هر روی، قانون گذار فعلا این عمل را جرم انگاری نکرده است. البته، اگر تصاویر مستهجنی را خالکوبی و تتو کرده باشید ممکن است از باب جریحه دار کردن عفت عمومی تحت پیگیری قانونی قرار بگیرید. همچنین، برخی از ادارات دولتی از استخدام فردی که خالکوبی کرده باشد امتناع می کنند. از نظر مراجع مشهور چنانچه تتو و خالکوبی ضرری برای بدن و سلامت فرد نداشته باشد و حاوی تصاویر مستهجن نیز نباشد، بلامانع است.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

آیا خالکوبی جرم است

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا