Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

آیا حبس خریدنی است

در عرف رایج میان مردم به کرات شنیده می شود که افراد می گویند حبس خودم یا فلانی را خریدم. آیا حبس خریدنی است؟ آیا حبس را می توان مورد خرید و فروش قرار داد؟ خیر. این اصطلاح به طور غلط میان مردم رواج پیدا کرده است. حبس قابل خرید و فروش نیست. اما منظور مردم از به کار بردن واژه خرید حبس چیست؟ در این مقاله در مورد اصطلاح جرید حبس بحث می کنیم. آیا حبس خریدنی است

حبس به چند نوع قابل تقسیم است؟

مجازات حبس در قانون مجازات اسلامی به دو نوع حبس حدی و حبس تعزیری قابل تقسیم است. می دانیم که مجازات حدی به مجازاتی اطلاق می شود که نوع، میزان و کیفیت آن در شرع مقدس تعیین شده است. ماده 15 قانون مجازات اسلامی چنین مقرر می کند: آیا حبس خریدنی است

حد مجازاتی است که موجب، نوع، میزان و کیفیت اجرای آن در شرع مقدس، تعیین شده است.

اما، تعزیر مجازاتی که در دسته حد، قصاص و دیه قرار نمی گیرد. به عبارت دیگر در صورتی که فردی مرتکب نقض مقررات حکومتی شود یا محرمات شرعی را انجام دهد، مجازات تعزیری بر او اعمال می گردد. ماده 18 قانون مجازات اسلامی در این خصوص چنین بیان می کند:

تعزیر مجازاتی است که مشمول عنوان حد، قصاص یا دیه نیست و به موجب قانون در موارد ارتکاب محرمات شرعـی یا نقض مقررات حکومتی تعیین و اعمال می گردد. نوع، مقدار، کیفیت اجراء و مقررات مربوط به تخفیف، تعلیق، سقوط و سایر احکام تعزیر به موجب قانون تعیین می شود. دادگاه در صدور حکم تعزیری، با رعایت مقررات قانونی، موارد زیر را مورد توجه قرار میدهد:
الف- انگیزه مرتکب و وضعیت ذهنی و روانی وی حین ارتکاب جرم
ب- شیوه ارتکاب جرم، گستره نقض وظیفه و نتایج زیانبار آن
پ- اقدامات مرتکب پس از ارتکاب جرم
ت- سوابق و وضعیت فردی، خانوادگی و اجتماعی مرتکب و تاثیر تعزیر بر وی

مجازات چه جرمی حبس از نوع حدی است؟ آیا حبس خریدنی است

مجازات سرقت حدی در مرتبه سوم حبس ابد آن هم از نوع حدی است.

حبس تعزیری مجازات چه جرائمی است؟

بسیاری از جرایم دارای مجازات حبس غیر حدی یا حبس تعزیری هستند. مثل: سرقت تعزیری، توهین، جرایم علیه اشخاص، کلاهبرداری، رواط نامشروع مادون زنا، آدم ربایی و جرایم مرتبط با مواد مخدر و …

آیا اصطلاح خرید حبس صحیح است؟

خیر. اصطلاح خرید حبس، اصطلاحی غلط است که میان مردم رواج پیدا کرده است. بنابراین، حبس بر خلاف تصور مردم با پول خریدنی نیست. اما با یک سری از شرایط می توان از میزان حبس تعزیری (نه حبس حدی) کاست. همچنین، ممکن است در صورت وجود شرایطی مجازات حبس به مجازات جای نقدی بدل شود.

بنابراین، خرید و فروش مجازات حبس یا زندان که کیفر برخی از جرایم است امکان ندارد. منتها با وجود جهات تخفیفی که در قانون آمده است، تبدیل آن به جزای نقدی امکان دارد. البته این امر که با حدوث شرایطی امکان پذری است که در ادامه مقاله به توضیح آنها می پردازیم. 

جهات تخفیف مجازات چه مواردی هستند؟ آیا حبس خریدنی است

ماده 38 قانون مجازات اسلامی جهالت مخففه یا تخفیف مجازات را به شرح زیر برشمرده است:

جهات تخفیف عبارتند از:
الف- گذشت شاکی یا مدعی خصوصی
ب- همکاری موثر متهم در شناسایی شرکا یا معاونان، تحصیل ادله یا کشف اموال و اشیاء حاصله از جرم یا به کار رفته برای ارتکاب آن
پ- اوضاع و احوال خاص موثر در ارتکاب جرم، از قبیل رفتار یا گفتار تحریک آمیز بزه دیده یا وجود انگیزه شرافتمندانه در ارتکاب جرم
ت- اعلام متهم قبل از تعقیب یا اقرار موثر وی درحین تحقیق و رسیدگی
ث- ندامت، حسن سابقه و یا وضع خاص متهم از قبیل کهولت یا بیماری
ج- کوشش متهم بهمنظور تخفیف آثار جرم یا اقدام وی برای جبران زیان ناشی از آن
چ- خفیف بودن زیان وارده به بزه دیده یا نتایج زیانبار جرم
ح- مداخله ضعیف شریک یا معاون در وقوع جرم

چنانچه جهات تخفیف مجازات پس از وقوع جرمی حاصل شود، متهم از تخفیف مجازات بهره مند می گردد. اما، این امکان وجود ندارد که شما مبلغی را پرداخت نمایید و از حبس تعزیری رها شوید. اما امکان استفاده از مجازات های جایگزین حبس وجود دارد.

تاثیر مجازات های جایگزین حبس بر خرید حبس چیست؟ آیا با مجازاتهای جایگزین حبس می توان حبس را خرید؟

مجازاتهای جایگزین حبس، مجازاتهایی هستند که به جای زندان (حبس) توسط مقام قضایی تعیین می شوند. شاید علت در نظر گرفتن مجازاتهای جایگزین حبس برای مجرمین، پر بودن زندانها و یا عدم اطلاح پذیری محبوسین است.

ماده 64 قانون مجازات اسلامی چنین مقرر می کند:

1- دوره مراقبت: آیا حبس خریدنی است

زمانیست که طی آن محکوم به حکم دادگاه و تحت نظارت قاضی اجرای احکام به انجام دستورهای زیر محکوم می شود:

  • حرفه آموزی یا اشتغال به حرفه خاص.
  • اقامت یا عدم اقامت در مکان معین.
  • درمان بیماری یا ترک اعتیاد.
  • خودداری از تصدی کلیه یا برخی از وسایل نقلیه موتوری.
  • ممانعت از فعالیت حرفه ای مرتبط با جرم ارتکابی استفاده از وسایل موثر در آن.
  • جلوگیری از ارتباط و معاشرت با شرکا و معاونین جرم و یا بزه دیده به تشخیص دادگاه.
  • گذراندن دوره های آموزشی و یادگیری مهارت اساسی زندگی یا شرکت در دوره های تربیتی، اخلاقی، مذهبی، تحصیلی یا ورزشی.
2- خدمات عمومی رایگان:

به موجب این بند، فرد مجرم به جای ماندن در حبس، خدمات عمومی رایگان انجام می دهد. البته تمام ضوابط و قوانین کار در مجازات جایگزین خدمات عمومی رایگان رعایت می گردد.

3- جزای نقدی:

گاهی فرد به جای تحمل حبس، به جزای نقدی به عنوان مجازات جایگزین حبس محکوم می شود.

دادگاه بر چه اساسی مجازات جایگزین حبس را برای محکوم تعیین می کند؟

معیارهایی که دادگاه برای تعیین مجازات جایگزین حبس در نطر می گیرد، عبارتند از: نوع جرم، کیفیت ارتکاب آن، آثار ناشی از جرم، سن، مهارت، وضعیت، شخصیت و سابقه مجرم، وضعیت بزه دیده، و …مجازات فرد را به مجازت جایگزین حبس تبدیل می کند.

نتیجه گیری مقاله آیا حبس خریدنی است

اصطلاح غلط خرید حبس، بسیار میان مردم رواج دارد. اما این اصطلاح صحیح نیست. چرا که مجازات حبس چیزی نیست که قابل خرید و فروش باشد. اما موضوعی با عنوان مجازات های جایگزین حبس وجود دارد. در صورت حصول شرایط قاضی می تواند از مجازاتهای جایگزین حبس (شامل دوره مراقبت، خدمات عمومی، رایگان و جزای نقدی) برای فرد محکوم استفاده کند. اینجاست که مجازات حبس یا زندان می تواند به مجازات جزای نقدی تبدیل شود. البته به منظور استفاده از مجازات های جایگزین حبس قاضی باید شرایط ارتکاب جرم، شرایط بزه دیده، نوع ارتکاب جرم، سن بزهکار، سابقه محکومیت مجرم و … را در نظر بگیرد.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

آیا حبس خریدنی است

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا