Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

آیا بی حجابی جرم است

سوالی که برای بسیاری از افراد در سطح جامعه مطرح است این است که آیا بی حجابی جرم است؟ به این معنا که آیا قانون گذار بی حجابی را در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری کرده است؟ آیا اگر فردی در خودروی شخصی خود بی حجاب باشد یا کشف حجاب نماید، این عمل از نظر قانون چه حکمی دارد؟ قانون گذار در ماده 638 قانون مجازات، بی حجابی را جرم انگاری کرده است. اما شرایط و ضوابط آن چیست؟در این مقاله سعی داریم که به موضوع بی حجابی و جرم بودن یا نبودن آن و همچنین بی حجابی یا کشف حجاب در خودروی شخصی بپردازیم.

آیا بی حجابی جرم است؟

از آنجایی که اسلام برای پوشش زنان حد و حدود مشخصی را در نظر گرفته است. همچنین، قوانین موضوعه ما نیز بر اساس احکام اسلامی نوشته شده اند، باید گفت قانون گذار بی حجابی را جرم انگاری کرده است. از این رو زنان و دخترانی که اقدام به کشف حجاب می کنند به جرم بی حجابی مجازات می شوند. آیا بی حجابی جرم است

کدام مقرره در قانون مجازات اسلامی به مقوله بی حجابی می پردازد؟

ماده 638 قانون مجازات اسلامی در مورد بی حجابی چنین مقرر می کند:

هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴)‌ ضربه شلاق محکوم میگردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
تبصره – زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای‌ نقدی محکوم خواهند شد.

بنابراین، همان طور که در تبصره ماده 638 آمده، زنان و دخترانی که بدون حجاب در معابر و انظار عمومی ظاهر می شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم می گردند. آیا بی حجابی جرم است

آیا جرم بی حجابی جزء جرایم با جنبه عمومی است یا جرایم با جنبه خصوصی؟

به نظر می رسد، بی حجابی و کشف حجاب یک عمل مجرمانه و در دسته جرایم با جنبه عمومی است. توضیح آنکه ارتکاب به چنین عملی نظم عمومی را جریحه دار می کند. بنابراین، برای شکایت از فرد بی حجاب نیاز نیست که شاکی خصوصی وجود داشته باشد. دادستان به عنوان مدعی العموم و نماینده جامعه نیز می تواند این جرم را اعلام کند و خواستار رسیدگی به آن شود. آیا بی حجابی جرم است

آیا پلیس می تواند در رابطه با جرم بی حجابی وارد عمل شود؟

بله. ضابطین دادگستری مانند پلیس امنیت اخلاقی یا نیروی انتظامی می توانند با فرد بدحجاب برخورد داشته باشند. سپس مراتب را برای رسیدگی بیشتر به دادسرا ارجاع دهند. بنابراین، می توان گفت اقدامات نیروی انتظامی در این زمینه کاملا منطبق با وظیفه آنهاست. از این جهت نمی توان ایرادی بر نیروی انتظامی وارد کرد. از این رو، توصیه ما بر این است که در صورت وقوع چنین امری به هیچ وجه به پلیس توهین نکنید. چه اینکه در این حالت مرتکب دو جرم بی حجابی و تمرد نسبت به مامور دولتی شده اید و از باب هر دو جرم محاکمه می شوید. آیا بی حجابی جرم است

مجازات جرم تمرد نسبت به مامور دولتی:

هر گونه حمله یا مقاومتی که با علم و آگاهی نسبت به مامورین دولت در حین انجام وظیفه آنان به عمل آید تمرد محسوب می‌شود و‌مجازات آن به شرح ذیل است:
۱ – هر گاه متمرد به قصد تهدید اسلحه خود را نشان دهد حبس از شش ماه تا دو سال.
۲ – هر گاه متمرد در حین اقدام دست به اسلحه برد، حبس از یک تا سه سال.
۳ – در سایر موارد حبس از سه ماه تا یک سال.
تبصره – اگر متمرد در هنگام تمرد مرتکب جرم دیگری هم بشود به مجازات هر دو جرم محکوم خواهد شد.

آیا کشف حجاب در خودرو جرم است؟ آیا بی حجابی جرم است

ماده 638 قانون مجازات اسلامی بیان کرده “زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند” … این جمله موضع گیری های متفاوتی را به ذهن متبادر می کند:

گروه اول- عده ای بر این باور هستند که خودرو نیز مانند خانه حریم شخصی و خصوصی محسوب می شود. از این رو، نداشتن حجاب در داخل خودرو مشمول ماده 638 قانون مجازات اسلامی نمی گردد. 

گروه دوم- عده ای دیگر بر این عقیده استوارند که خودرو حریم شخصی فرد محسوب نمی شود. چه اینکه به موجب تبصره ماده 5 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مصوب 1394 خودرو جزء حریم شخصی نمی باشد. این ماده چنین مقرر می کند:

ماده ۵ـ در اجرای امر به معروف و نهی از منکر نمی توان متعرض حیثیت، جان، مال، مسکن، شغل و حریم خصوصی و حقوق اشخاص گردید، مگر در مواردی که قانون تجویز کند. تبصره ـ اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می گیرند، مانند قسمت های مشترک آپارتمان ها، هتل ها، بیمارستان ها و نیز وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیست.

بنابراین، اگر فردی در خودروی شخصی خود کشف حجاب نماید نیز مشمول جرم ماده 638 (بی حجابی) شده و مجازات قانونی برای او اعمال می گردد.

نتیجه گیری مقاله آیا بی حجابی جرم است

می دانیم که قانون ما برگرفته از احکام اسلامی است.  به موجب احکام اسلامی زنان موظف به رعایت و حفظ پوشش خود هستند. حال اگر زنان و دختران در معابر و انظار عمومی کشف حجاب نمایند در این صورت به موجب ماده 638 قانون مجازات اسلامی عمل آنها جرم انگاری می گردد و قابل مجازات است. قانون مجازات اسلامی، حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای‌ نقدی را برای آنها در نظر گرفته است. همچنین اگر زنان یا دختران در خودرو اقدام به کشف حجاب کنند، به این دلیل که خودرو حریم شخصی و خصوصی محسوب نمی شود، مشمول مجازات ماده 638 قانون خواهند شد.

برای دریافت وقت مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه درخواست مشاوره مراجعه کنید.

آیا بی حجابی جرم است

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا